פיטורים ללא שימוע

למעסיק נתונה הזכות לנהל את פעילותו העסקית בצורה יעילה, אולם מנגד חל עליו איסור של פיטורים ללא שימוע. כלומר, אם ברצונו של מעביד לפטר עובד, עליו לערוך לו שימוע המהווה עבורו הזדמנות לנסות ולמנוע את פיטוריו. עובד שפוטר ללא שימוע יהיה זכאי לתבוע פיצוי כספי מהמעסיק בהתאם לנסיבות המקרה ותקופת העבודה.

על זכות השימוע

יחסי עובד- מעביד מקנים לעובד זכויות רבות וביניהן גם את הזכות לשימוע. כשמה, היא נועדה לאפשר לעובד להשמיע נימוקים בפני המעסיק מדוע לא לפטרו אלא לתת לו צ'אנס נוסף. בשונה מזכויות סוציאליות אחרות של העובד שהן מכוחו של חוק או צו הרחבה, הזכות לשימוע היא יציר פסיקת בתי הדין לעבודה. מכאן ניתן להבין את חשיבותה של זכות זו עבורם ועל כן יש להתייחס אליה בכובד ראש. זכות העובד לשימוע היא מוחלטת באופן זה שהיא אינה תלויה בנסיבות הפיטורים או בתקופת העבודה. כלומר, היא תעמוד לעובד גם אם מדובר בפיטורים עקב צמצומים בחברה למשל אך גם אם העובד ביצע או חשוד כי ביצע עבירה כלפי המעסיק. כמו כן, הזכות לשימוע מוקנית לעובד מן היום הראשון לעבודתו. משמעות הדבר היא כי פיטורים ללא שימוע אסורים גם אם העובד הועסק תקופה קצרה מאוד.

הליך השימוע

בתי הדין לעבודה קבעו כללים ברורים לניהול הליך שימוע תקין וכל חריגה מהם יכולה לפסול את השימוע ולהקים לעובד עילה לפיצוי. לכן, אין די בעריכת שימוע למראית עין כדי לצאת מידי חובה, אלא על המעביד לקיימו בהתאם להנחיות הפסיקה. הליך השימוע מורכב משלושה חלקים: זימון בכתב, שיחת השימוע וקבלת החלטה על ידי המעסיק. טרם נפרט אודות שלושת אלו, ראוי לציין טעות נפוצה של מעסיקים והיא לתת לעובדים מכתב פיטורים ללא שימוע, מתוך מחשבה כי יוכלו לקיים שימוע בשלב מאוחר יותר. נדגיש, כי שימוע מקיימים אך ורק לפני הפיטורים, שהרי כל ייעודו הוא לתת לעובד אפשרות למנוע אותם. מטבע הדברים, ברגע שהעובד פוטר, ברור שהמעסיק כבר קיבל החלטה ולא יוכל לערוך שימוע בנפש חפצה. על כן שימוע בדיעבד לא יתקבל כשימוע והעובד יוכל להגיש כנגד המעביד תביעה לפיצויים, כפי שנרחיב בהמשך.

מתן זימון לשיחת שימוע

המעסיק צריך לזמן את העובד המועמד לפיטורים לפגישת שימוע, אשר תתקיים תוך פרק זמן הגיוני לאחר מסירת מכתב הזימון. התקופה המקובלת היא כ-5 ימי עסקים בין מועד הזימון לבין קיום הישיבה, כלומר, לא כולל סוף שבוע. במקרה שבו למעסיק יש טענות מורכבות כלפי העובד, יש צורך בהתראה ארוכה אפילו יותר כדי שיוכל להיערך לשימוע. נדגיש, כי זימון לשיחת שימוע חייב להיות בכתב ועליו לפרט את כל הסיבות שבגללן המעסיק שוקל לסיים את העסקתו של העובד. על המעסיק להיות ספציפי בטענותיו כדי לאפשר לעובד הזדמנות ממשית להשיב עליהן. על כן, אמירות כלליות כמו "אובדן אמון" ללא דוגמאות קונקרטיות לא תתקבלנה משום שאין לעובד אפשרות אמיתית להתגונן מפניהן. בנוסף, בזימון צריך להיות כתוב איפה יתקיים השימוע ומי המשתתפים העתידים להשתתף בו. כמו כן, יש למעסיק חובה ליידע את העובד על זכותו לליווי של כל נציג מטעמו במהלך השימוע. מכיוון שהעובד עשוי להיות מאוד מתוח בשיחת השימוע, כדאי לשכור את שירותיו של עו"ד לדיני עבודה, אשר יציג את כל טיעוני העובד ובצורה טובה וממוקדת וכך יגדיל את הסיכוי למניעת פיטוריו.

ניהול השימוע וקבלת החלטה

המעסיק כמעט תמיד חייב לקיים את שיחת השימוע פנים אל פנים, אולם בנסיבות המתאימות ניתן לקיים אותה בשיחת וידאו, למשל בזום. כדי למנוע מחלוקות עתידיות בדבר הדיאלוג בין הצדדים, קבעו בתי הדין לעבודה כי על המעביד חובה לנהל פרוטוקול. בהקשר זה נאמר כי אף מומלץ להקליט את השימוע, לאחר יידוע כל הצדדים כי השיחה מוקלטת. כמובן שיש לאפשר לעובד לקבל עותק מהפרוטוקול או ההקלטה. במהלך השימוע על המעסיק לתת לעובד אפשרות להביע את טענותיו בקשר לטענות שפורטו בזימון ולנהל את השימוע בחפץ לב ולא מתוך ידיעה כי העובד יפוטר. לאחר תום השימוע על המעסיק לשקול את נימוקי העובד ולמסור לו את החלטתו בחלוף מספר ימים לאחר השימוע. מסירת החלטה לעובד בתום השימוע דינה כאי קיומו משום שפירוש הדבר הוא כי המעסיק כלל לא חשב על טיעוני העובד אלא ערך שימוע רק כדי לצאת מידי חובה.

פיצוי בגין פיטורי עובד ללא שימוע

פיטורים ללא שימוע מקנים לעובד זכות לפיצוי כספי מהמעסיק. לעיתים, המעביד לא זימן כלל את העובד לשימוע ולעיתים נערך שימוע אך שלא על פי הכללים שפירטנו לעיל. בשני המקרים רשאי העובד להגיש תביעה לבית הדין לעבודה והנסיבות יהווה פקטור משמעותי בפסיקת הפיצוי. הבסיס לחישוב הפיצויים הוא משכורת חודשית של העובד כאשר הסכום המירבי שנפסק עד כה הוא 12 משכורות, קרי שכר של שנת עבודה. חשוב לזכור, כי גם אם מדובר במשכורות בודדות או אף במשכורת אחת, אלו הם סכומים לא מבוטלים. לפיכך, כדאי לכל מעסיק לקבל ייעוץ משפטי של עו"ד לדיני עבודה טרם פיטורי עובד על מנת שיידע בדיוק מהי חובתו בעניין זכות השימוע ויוכל להימנע מתביעות כנגדו. בהזדמנות זו, המעביד יוכל לקבל מעורך הדין חוות דעת כוללת ומלאה בדבר התנהלות תקינה בהליך הפיטורים, לא רק לעניין השימוע, אלא גם בנושא של מתן הודעה מוקדמת, גמר חשבון וכיו"ב.

פיטורים ללא שימוע – פנו לעורך דין

פיטורים ללא שימוע הם כואבים. בעקבותיהם עלולות לעלות אצל העובד תחושות של השפלה ועלבון, לצד אובדן הפרנסה. אם עברתם חוויה כזו, דעו כי יש מה לעשות וייתכן מאוד שאתם זכאים לפיצוי כספי מהמעביד. משרד זהבי פריטי עו"ד, עו"ד ענת זהבי פריטי מנהלת תחום דיני עבודה.  המשרד  מתמחה בדיני עבודה, ובתוך כך מטפל גם במקרים של פיטורים ללא שימוע. את המשרד מובילה תפיסת עולם של מתן שרות הדוק ואישי ללקוחות המשרד, תוך מתן מענה מקצועי ומהיר. המשרד קיים

צור קשר

מלאו פרטיכם בטופס, ואנו נדאג ליצור עמכם קשר בהקדם האפשרי.

מאמרים נוספים

זכויות עובדים

מניעת פיטורים

זכויות המעסיקים

פיטורי אישה בהריון

פיטורים ללא שימוע

הגבלת חופש העיסוק

גניבת לקוחות ע''י עובד

יצוג בבית הדין לעבודה

עורך דין פיטורים

יעוץ ראשוני עם עורכי הדין

Scroll to Top
× לייעוץ מיידי עם עו"ד זהבי פריטי